Volkswagen v upravenej stratégii kladie väčší dôraz na južnú Čínu

07.12.2014 Celý región

Peking 7. decembra (TASR) - Volkswagen (VW) sa nesie v južnej Číne, ktorá má relatívne slušnú životnú úroveň, na úspešnej vlne. Informuje o tom portál Wall Street Journal Deutschland (WSJD). Jeho pozícia sa zlepšuje napriek tomu, že najväčší trh s osobnými autami na svete znižuje tempo medziročného prírastku ich predaja a že sa na ňom konkurencia výrobcov zostruje. VW v tejto situácii rastie aj na úkor konkurentov.

Južná Čína sa stala prvým veľkým regiónom komunistickej ľudovej republiky, v ktorej sa po zavedení hospodárskych reforiem koncom 70. rokov minulého storočia začala zvyšovať životná úroveň.

Južná Čína sa pokladá za kľúč k automobilovému trhu krajiny. Až 10 % predaja osobných vozidiel pripadá na jej provinciu Kuang-tung. Provincia je však významná aj tým, že jej podiel na čínskom hrubom domácom produkte je najmenej 11 %.

VW celkom zreteľne stavia stratégiu ďalšieho podnikania na juhu republiky. V rámci stratégie Choď na juh (Go South) tam rozširuje svoje výrobné kapacity a distribučnú sieť. Za prvých osem mesiacov tohto roka bol podiel VW na predaných nových automobilov takmer 12-% Pred štyrmi rokmi nedosahoval ani 9 %. Údaje sú objektívne, uverejnila ich spoločnosť pre výskum trhu Ways Consulting v Kuang-čou, administratívnom centre provincie Kuang-tung.

VW otvoril na juhu nový závod a pridal k nemu aj mnoho autopredajní. Koncern sa predtým prednostne zameriaval na sever Číny. V ňom sa pred mnohými rokmi nachádzali jeho hlavní partneri v čase, keď začal prenikať na trh tejto obrovskej krajiny.

Šéf VW China Jochem Heizmann dodal, že juhu sa spočiatku nevenovala dostatočná pozornosť. Situácia sa však zmenila, provincia je veľmi dôležitá, rýchlo sa rozvíja.

Práve v období, keď VW aktualizuje svoju stratégiu v Číne, začína sa spomaľovať medziročný rast predaja osobných automobilov. Za prvých 10 mesiacov tohto roka stúpol o 9,8 %. V medzinárodnom porovnaní je to veľa, ale v nedávnej minulosti boli prírastky spravidla dvojciferné.

Zmenu klímy cítia výrobcovia aj na rastúcom juhu. Miestne úrady sa tam pustili do boja proti znečisťovaniu životného prostredia a s dopravnými zápchami. V Kuang-čou začali platiť prísne pravidlá pre zaraďovanie vozidiel do cestnej premávky, a tie sa už prejavujú.

Výrobcovia sa začali viac zameriavať na mestá vo vnútrozemí, ktoré sú stále menej nasýtené osobnými vozidlami, ale inde sa medzi sebou pustili do vytesňovania z trhu. VW zvyšuje na juhu odbyt na úkor Japoncov, ktorí tam začali podnikať oveľa skôr ako on a ktorí pokladali juh krajiny za garanta svojho vzostupu. Toyota Nissan a Honda mali v poslednom období podiel na trhu 29,1 %. Ich výsledok sa zhoršil v porovnaní s rokom 2009 o 5,5 %. Japoncom prestali v Číne kvitnúť ruže pred vyše dvoma rokmi, keď sa opäť rozhorel dávny čínsko-japonský teritoriálny spor o ostrovy v Čínskom mori. Ale to nie je jediný dôvod poklesu záujmu o ich produkciu. Japonskí výrobcovia majú konzervatívne modelové rady. Expert Ways Consulting Wang Guorui sa preto domnieva, že sa ich trhový podiel bude ďalej znižovať.

Protijaponské nálady sa v Číne v poslednom období zmiernili, napriek tomu niektorí japonskí výrobcovia museli skorigovať svoje odbytové ciele. Nissan predal v októbri medziročne menej áut o 9 % a už upravil aj odhad ich tohtoročného odbytu. Mal by dosiahnuť 1,27 milióna, o 130.000 vozidiel menej než vlani.

Volkswagen s partnermi investuje v rokoch 2015-2019 v Číne 22 miliárd eur. Vedenie koncernu údaj uverejnilo v piatok (28. 11.). Podľa rozhodnutia dozornej rady z vlaňajška v rokoch 2014 až 2019 sa počítalo s celkovými investíciami 18,2 miliardy eur.

Vlani otvoril VW v meste Fošan, ktorý leží blízko Kuang-čou, automobilku s ročnou produkciou 300.000 vozidiel modelov VW a Audi. Volkswagen má v Číne už výrobnú kapacitu 3,3 milióna vozidiel ročne. V južnej Číne vzrástol počet jeho autopredajní na 350, kým v roku 2009 ich tam mal 190.

V súlade so zvyšovaním životnej úrovne rastú kvalitatívne nároky čínskych zákazníkov aj na automobily. Takmer pätina zákazníkov, ktorí si objednali vozidlo od VW, uviedla, že ich rozhodnutie ovplyvnila kvalita jeho áut. V podobnom prieskume poradenskej firmy J.D. Power na rovnakú otázku odpovedala len sedmina respondentov, ktorí sa rozhodli pre japonské značky.

Niektorí záujemcovia o nové auto v južnej Číne však upozorňujú na to, že Volkswagen sa môže stať obeťou vlastného úspechu. Má totiž veľmi dlhé dodacie lehoty. A okrem toho, tam už vraj jazdí po cestách priveľa jeho áut.
 

Vyberte región